Om tryckfärgen Magenta

Om vi dyker ner bland valsarna i tryckverken på olika tryckpressar kan vi se hur olika hårt slitna de är.
Hur kommer det sig att tryckverket med magenta som standard är det som slits mest? Vad är det som orsakar "hålen" i valsarna? Vad i magentan gör att den blir så aggresiv? Finns det inga alternativ till en snällare magenta?
Undra vad den glada bunten säljare av tryckfärger har för svar på detta? Måste vara en svår fråga för dem. Det kanske rentav finns ett svar till en snällare tryckfärg? Jag tror det forskas för fullt...

För övrigt var jag säker på att det hette magneta fram tills jag nämnde det hos en äldre & mer erfaren tryckare som kunde rätta till misstaget, tack för uppläxningen Marek! :)


Kommentarer
Postat av: Emilia

Saknar dig

2008-10-09 @ 22:03:55
Postat av: Gunnar Borg

Hej Allan. Intressant fråga ang Magentan. Jag skickade den vidare till en färgleverantör så får vi se vad dom säger. Mvh Gunnar Borg, Tidningsutgivarna.

2008-11-12 @ 11:11:49
URL: http://typografborg.wordpress.com/
Postat av: Robert Frode

Det jag kommer att tänka på är att just magentan (vissa leverantörer) i smyk är ganska hård i sin koncistens jämfört med de övriga,vilket kan göra att den kräver mer av valsarna för att bli smidig vid uppstart, exempelvis om färgen ligger kvar över natten i pressen, kall start.Färger som är tröga behandlas med tryckolja eller som vi säger i östergötland "gläppe" för att få den smidig. Detta medför dock att andra egenskaper hos färgen försämras, ex torktid men framför allt hos just magentan problem med instabil emulgering.jag har själv aldrig sett din reflektion som något problem i mitt arbete som tryckare,dock kan det vara intressant att få veta orsaken, Gunnar Borg kanse hittar ett ytterliggare svar.

Allan är det skilnad på färgens innehåll, uppbyggnad mellan ark o tidningspressar?

2008-11-19 @ 10:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0