Australien



Är nyss hemkommen från en tennismatch med min arbetskamrat Shaun i solskenet. Efter han frågat om jag är duktig & svarat
-jo, du ska nog få lite motstånd, kände jag en jäkla press att ta honom! Vi körde ett set efter att ha bollat en stund.
Han vann de första två gemen, sen vände det, puh! : )

Vi tog våra cyklar och han visade mig några riktigt fina cykel- & gång spår intill ån/floden som rinner igenom Shepparton (Goulburn River).
Det växer höga gamla träd vid var sida av ån som med sina grenar når ut över ån. I vissa träd hänger det rep (Tarzan lianer) som ungar har & slänger sig ut i vattnet med. Det bestämde vi att göra när det blir något varmare i vattnet! :D



Idag är det Söndag & jag börjar veckan med en lång 11h natt. Den var tung förra veckan, men vad fasen! Biter ihop & tar mig igenom den snabbt!
I veckan ska jag få lära mig hantera mer pressen på egen hand. Det är frustrerande att inte alltid veta vad som ska göras härnäst, men jag är snart där!


En fråga jag har funderat över: Varför kallas det för web offset?
Finns det mer en än förklaring?
Enda svaret jag kan komma på är att man drar olika många pappersrullar genom tansportvalsar fram till samma slutdestination; Falsen.
Precis som ett spindelnät... pappret är också väldigt tunt till tidningarna, att det håller hela vägen genom pressen kan väl jämföras med spindels starka väv (web)...
Hjälp mig gärna att få klarhet i detta!


Här är jag i Heidelberg på ett studiebesök, detta var i oktober 2007.
 Det är samma sak för mig som en godisfabrik för barn att kika på de nya rena pressarna, nästan... :)

Kommentarer
Postat av: Miriam

tävlingsinstinkten sitter i hör jag! ;) hahaha

Är och hälsar på mamma över helgen, vi har varit på julmarknad, nu är vi hemma å myser med julmusik å glögg. Tänker på Dig och saknar Dig!

Många kramar från lillasyster yster å mamma!

2008-11-30 @ 11:35:29
Postat av: Anonym

tävlingsinstinkten sitter i hör jag! ;) hahaha

Är och hälsar på mamma över helgen, vi har varit på julmarknad, nu är vi hemma å myser med julmusik å glögg. Tänker på Dig och saknar Dig!

Många kramar från lillasyster yster å mamma!

2008-11-30 @ 11:38:28
Postat av: Miriam

oj, råka bli dubbelkommentar ;)

2008-11-30 @ 11:40:12
Postat av: Erik

kollade wikipedia,

"Web-fed" refers to the use of rolls (or "webs") of paper supplied to the printing.

web = rullar

sheet= ark

Fördelen med "web" är farten, fördelen med ark kvalieteten på papper samt tryck.

tänk dig en rulle med säg 250 gr papper, den skulle antingen vara gigantisk eller ta slut fort i de hstigheter ni trycker på rulle.

om ni inte hade tryckt i rulle skulle folk inte få sina tidningar i tid, samt att papperet skulle bli för dyrt för att göra billiga blaskor åt folket.

jag är inte förvånad över tennisvinsten, ta det lugnt med motståndet så att de vill spela fler gånger.

2008-11-30 @ 20:10:40
Postat av: David!

Hej Allan,



Tack för hälsningen härom veckan, vykortet. :)



Spelar och spelar, men jag och Carro har börjat spela nu, blivit någon gång i veckan. Älskar det, hur roligt som helst. :)



Men ja det får du göra!!! Men har inte fått grepp om hur länge du ska stanna där borta?



Kram!

2008-11-30 @ 22:15:48
URL: http://davidnilsson.wordpress.com
Postat av: Pappa

Hej Allan!

Ja Du, här är jag inte till mycket hjälp. Men återkom om Du vill bygga en tunnel eller kraftverk till pressarna så skall Du få se. Skoj att höra om att fritidsaktiviteterna börjat. Allt blir liksom roligare då.

kram



Pappa

2008-12-01 @ 13:14:50
Postat av: farmor

Hej Allan!



Tack för vykortet, blev mycket glad.

Nu är datorn igång.

Har läst din blogg. Skojigt.

Hoppas du har det bra Allan. Saknar Dig.

Farmor (Ville och nya Misselina)

2008-12-02 @ 16:50:12
Postat av: David!

Allan jag är 40 minuter för tidig, men det är dags för oss svenskar att sova..



Grattis på Födelsedagen! 23 år om jag inte minns helt fel.



Ha en fin dag! Kram David

2008-12-03 @ 23:24:55
URL: http://davidnilsson.wordpress.com
Postat av: Miriam

GRATTIS brorsan!

Hoppas du får (eller hmm, har haft...) en fin dag!

Saknar dig i massor!

Nu måste jag kila iväg till jobbet.

Många kramar /lillsyrran

2008-12-04 @ 09:03:06
Postat av: Anonym

Hej Allan!

Kul med din blogg där man får läsa hur du har det och vad du gör.

Stort grattis ifrån oss i Kungsbacka.

Vi är ju som du vet 4 i hushållet. Lilla Dominiqua växer och frodas och det gör jag med, haha.

Ha det nu så bra. Kommer i framtiden att gå in här och läsa många gånger.



Kramar från moster Marianne o co

2008-12-04 @ 14:43:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0