Rulloffset & arkoffset

Det roliga i tidningstryckarens värld är att slutprodukten skapas i en enda process.
-Det är pappersinställning, tryck och falsning.

Allt ska fungera innan upplagan börjar köras. Jag vill kunna allt, börjar få koll på en del men herregud vad många faktorer som spelar in. Formatet på tidningen avgör vilka inställningar du använder, vart plåtar ska sitta (viktigt med rätt pagina i tidningen), hur fort du kan köra och så mycket annat. När tidningen på rullband rullar fram till packning är en alltså färdig!

Det jag saknar i tidningstryckeriet är kvalitén.
Det är ju roligt att hålla densiteten, då vet tryckaren att jobbet är okej (förutsatt att plåtarna är okej).

Här är det säkert ett dussin personer som sätter färgen på samma tidning vid olika tillfällen, det görs efter "egen känsla". Självklart finns det något att gå efter, (en gråbalansskala som brukar finnas i de flesta tidningar där cyan, magenta & gul ska likna det "svarta" gråa fältet.) Det är endast ögonmättet vi använder som instrument och många har därför åsikter.
Vilken fördel jag måste ha som kommer från ark sidan då..? nä, här är det "the main man" på skiftet som påverkar hur resultatet blir.

Kommentarer
Postat av: Hillevi

Eftersom jag inte kan ett dugg om tryck så får jag väl anmärka på det jag kan... stavning.

Ögonmättet är ett ord jag aldrig kommit i kontakt med innan.



Puss puss älskling, akta dig för spöktryck!

2008-11-14 @ 14:44:41
URL: http://hillewiee.blogg.se/
Postat av: pappa

Allo!

Låter som Du börjar få en aning om vad de sysslar med. Håll på kvalitén.

kram

pappa

2008-11-14 @ 19:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0